Sunday, 3 January 2010

Happy bday my dear......I love u...


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatu,
Man,
Hari ini genap umur maman yg ke20....rasanya baru semalam maman lahir dari perut mama lewat pembedahan...sengaja mama tulis pada saat ini kerana pada ketika inilah jam inilah mama di sorong oleh sebilangan nurse yg bertugas dihospital besar Tawau keluar dari dewan pembedahan setelah mama tidak sedarkan diri semasa melahirkanmu...hari ini maman da besar panjang....da pandai berdikari..da bijak dari mama....bahkan da ada girl friend...heheheh sedar tak sedar..rupanya mama ni da tua ye...anak kecil mama yg nakal..agresif...bijak...tapi pandai kelentong mama da besar..da 20tahun...semalam mama call dia...dia tengah hepi ngan teman-teman yg mama sendiri tak kenal...mmmm dia da ada ruang sendiri, kehidupan sendiri...mama bangga...namun jauh disudud hati seorang mama masih risau...risau dgn keselamatan anak mama...walau katanya " mama jgn risau akh...taulah aku jg diri " memanglah mama tau anak mama pandai jg diri...tapi kegundahan hati sentiasa ada...tulah sifat semulajadi seorang ibu..

Mama masih ingat ketika itu maman baru berusia 6-7tahun...maman naik basikal pergi jauh dari rumah...mama tak tau yg maman boleh sampai ketempat yg asing dari lingkungan kita...betapa marahnya mama saat itu dan memukul maman...serta basikal itu mama kunci agar maman tak pergi jauh dari rumah...bukan apa...mama risau dan gundah dgn keselamatan maman...walau pun sebenarnya mama tau maman boleh jg diri dari sebarang kemungkinan....berbanding dgn adik beradik yg lain..maman memang seorang yg agresif....lincah...bergaya..berbeza dari abang..heheheh kadang-kadang..abg anca mama anggap macam anak kecil...maman yg selalu mama anggap lebih dewasa...

Man,
Hari ini maman telah melangkah kesatu usia yg hampir dewasa...mama tau..maman da matang....bahkan da berangan nk kahwin..ehhehehe...jgn mimpilah....belajar dulu...jd seorang yg boleh memberikan manfaat bukan sahaja pada mama, keluarga yg lain..tapi yg utama pada agama, bangsa dan NEGARA. Kerana itulah mama memasukkan maman kesekolah yg sgt menitik beratkan disipilin dan kepimpinan pada negara, mama tau maman tak suka subjek @ sekolah tersebut....tapi mama tetap berkeras ingin maman belajar disana kerana mama nak maman berkhidmat pada negara. Walau kita berselisih pendapat dalam segala hal..tetapi mama tau...maman akan ikut cakap mama juga..kerana mama tau maman bkn anak yg DERHAKA. Jauh disudut hati mama sebenarnya, maman adalah anak yg punya tempat yg tersendiri dihati sanubari mama...kalau selama ini maman terasa yg mama kurang memberikan perhatian berbanding adik dan abang maman..kerana mama sangat yakin dan tau maman seorang anak mama yg jauh lebih baik berbanding mereka....kerana itu mama sangat MEMBANGGAKAN maman dihadapan mereka (adik beradik maman)

Man,
khabarnya maman da ada awek? cewek?gf? hehehehe cepatnya......nasihat mama cuma satu, bila mendekati , menyayangi seorang wanita, apa pun kesalahannya, kesilapannya, jgn sama sekali melukakan tubuhnya...menyakiti jasadnya...kerana wanita itu walau sekasar mana pun masih tetap seorang wanita yg pada asalnya adalah seorang yg lemah lembut dan pastinya sangat menyukai kalau seorang lelaki bersikap lembut terhadapnya...namun mama nasihatkan...jgn sampai seorang wanita itu menjadikan maman seorang yg hilang identiti dan maruah seorang lelaki sejati...berpegang pada ajaran agama dalam menjalinkan hubungan dgn wanita...jgn jadikan mereka sebagai bahan pelampiasan dan objek yg boleh dimanipulasi....sedarlah bahawa tanpa wanita..maman tak akan jd seperti sekarang ini....

Man,
sedar tak sedar, maman da dekat 5tahun dirantau org....dikampung org...rindu mama pada maman hanya tuhan je yg tau...namun perasaan itu mama buan jauh-jauh demi pendidikan maman...demi masa depan anak mama...kerana mama sedar, mama tau, mama tak mampu tuk memberikan yg terbaik pada anak-anak mama...hanya dgn cara inilah mama boleh merialisasikan impian dan pendidikan maman...kalau selama ini maman rasa mama bersalah kerana menghantar maman jauh dari keluarga, MAAFKAN MAMA....TETAPI sebagaimana yg mama da katakan terlebih dahulu bahawa jauh disudut hati mama, anak mama yg mana berikan nama ABDUL RAHMANSYAH punya nilai yg tersendiri dihati mama dan ranking nilai itu sebernarnya jauh lebih tinggi berbanding sesiapa pun.....hanya tuhan yg tau...

Man,
Sebenarnya banyak yg ingin mama imbas kembali nostalgia dimasa lalu..tapi mama tak sanggup menulisnya disini kerana mama ini seorang yg cengeng...heheheh nanti banjir pula sabah ni...justeru dari itu...mama ingin mengundurkan diri dari surat pendek ini sebagai hadiah harijadi maman kerana mama tak mampu tuk memberikan mama satu hadiah yg bernilai kebendaan, melainkan suara hati dan kasih sayang mama yg abadi buat maman...akhir kata...SELAMAT HARIJADI BUAT ANAKDA YG TERCINTA...jaga diri, jaga solat, jaga maruah diri, jaga agama, bangsa dan negara...

Wassalam
Daripada
BONDA
Kota Kinabalu Sbh
3hb Januari 2010
3.40pm

woiiii...nakalnya dia..

No comments: