Thursday, 21 April 2011

Anak

Entahlah apa yang aku ingin luahkan disini, aku bukan tidak bersyukur dengan apa yang tuhan berikan padaku, tetapi aku seakan merasakan aku gagal dalam mendidik anak-anakku. Terutama anak bungsoku...Aku kecewa dengan sikapnya...Bahkan tidak keterlaluan aku nyatakan disini bahawa aku sangat sedih dengan sikapnya. Adakah salah ibu mengandung? Aku telah berikan dia didikan agama yg secukupnya (bagiku). Aku telah berikan dia pendidikan yang sebaiknya. ...tetapi masih gagal. Adakah kerana aku tidak memberikan dia contoh yang terbaik buatnya sebagai tauladan buatnya? kemungkinan yang tidak dapat dinafikan....entahlah...apa yang akan aku ingin luahkan..sebagai seorang ibu yang melahirkan dan mendidiknya dgn baik, aku tidak mampu meluahkan apa yang aku rasa saat ini...kecewa...sedih...sekaligus sakit hati, bermain dihatiku. Salahkah aku bila aku bila aku menyimpan perasaan seperti itu? Aku tidak pernah mengharapkan balasan dari segala yang aku telah berikan kepada mereka...cuma aku mengharapkan perhatian dan kasih sayang mereka...bukankah perhataian dan kasih sayang itu tidak perlu dibeli dengan wang ringgit (atau istilah apa pun), tetapi mengapa mereka @ dia tidak mampu memberikan aku sesuatu yang aku sangat inginkan.......? Adakah permintaanku pada mereka terlalu mahal nilainya sehinggakan mereka tidak dapat memenuhi apa yang aku inginkan? Hukum karmakah ini padaku tuhan? 

Dalam kesendirianku dirantau orang, aku berusaha untuk mengisi hari-hariku dengan segala kesibukan yang terkadang aku sendiri tidak mengerti kenapa aku harus lakukan...dan bila aku muhasabah apa yang aku alami, semuanya kerana aku ingin melupakan kerinduan yang hadiri dalam diriku pada mereka.(anak-anakku). Kalau diukur dari luaran, aku memiliki semua yang didambakan oleh insan lain (meski pun aku tidak mewah), tetapi kenapa aku begitu miskin dalam memenangi hati anak-anakku?  Entahlah...aku sendiri tidak mengerti, ....

Aku jadi cengeng bila meluahkan rasa hati ini...bukankah aku telah berjanji tidak akan mengalirkan airmata lagi... Sebagai wanita, aku tidak dapat lari dari airmata, sebagai ibu aku tidak ingin mengalirkan airmata...aku takut akan ada kesan pada kehidupan anak-anakku. Namun rasa kecewa itu tidak dapat aku bendung... Adakah semua mereka yang bergelar ibu merasakan apa yang aku rasa? Atau cuma aku yang merasakan hal seperti ini?


No comments: