Sunday, 4 March 2012

Mac - bulan kelahiranku

SHAHRIANSYAH DAN AKU
Mac bertandang lagi...seharusnya aku gembira...ye memang aku gembira pun. Kerana dalam bulan ini, aku merayakan hari lahirku, tepatnya 7 Mac, huhuhu...bertambah lagi usiaku. Petambahan yang semakin mendekatkan aku dengan kematian, yang entah kapan akan bertandang menemuiku. Namun aku masih belum bersedia untuk menemuiNYA. Amalanku masih kurang..bahkan dosaku semakin bertambah. Bulan ini aku berkongsi tarikh lahir dengan anakku, Shahriansyah Thamrin....mmmm..anak bungsuku namun terlalu cepat menjadi dewasa. Walau masih belajar dalam satu IPTA dalam tahun akhir...dia telah berkhwin tahun lalu dan kini telah mempunyai seorang anak..Sedar tak sedar..aku kini adalah seorang nenek...heheheh..bestnya dan sedikit rasa bangga bila orang berkata aku adalah nenek VOUGE....wahhhh..perasanlah pulak..heheh..

Melangkahkan kaki dibulan ini bermulanya episod dukaku. Kenapa aku mesti duka? bukankah setiap hari adalah indah dan ceria bagiku (kata orang lain) tapi kata hatiku berbeza. Hanya yang cukup mengenali aku tahu betapa aku terluka 3 hari terawal bulan ini. Aku seakan menjadi pengemis dari seorang lelaki yang aku sendiri tidak tahu kenapa dan mengapa aku harus menyintainya, bahkan menyayanginya....aku ingin sekali membencinya...meninggalkannya...namun aku gagal..bahkan aku tahu dia saat ini pasti sedang mentertawakan kebodohanku..mengejek dan mempersendakan aku kerana telah berjaya melukakan hatiku buat yang kesekian kalinya. Kenapa aku tidak ingin berlajar dari pengalaman lalu dari sikapnya? kenapa aku harus mempercayainya? bukankah dia itu sebenarnya pembohong terulung dengan perempuan, lebih-lebih terhadapku....betul kata temanku...TINGGALKAN JE...tapi aku tidak mampu untuk tinggalkan dia...kenapa? hanya aku dan dia yang tahu kenapa...cuma dia yang tahu mengapa aku begitu menyintainya..menyayanginya.....Aku inginkan penjelasan darinya..kenapa dia harus membohongi aku dan kenapa dia tidak ingin menemuiku? ada apa sebenarnya? aku bukan cuma mengharapkan kata-kata manis darinya...kata-kata pujuk rayu darinya..aku ingin dia membuktikan...tapi dia cuma bijak berjanji..bijak bermain kata-kata....siapa aku dimatanya? PELACUR?...TUHANKU...BANTU AKU..TOLONG AKU..AKU INGIN MELUPAKANNYA...AKU INGIN PERGI DARI HIDUPNYA...cukuplah aku menangis kerananya...inilah hadiah harijadiku darinya...cukup istimewa...akan kusimpan semuanya memori indah ini sebagai hadia harijadiku..Kadang-kadang aku tidak mengerti, kenapa aku begitu menyayangi dan menyintai dirinya....bukankah diluar sana ada seorang insan yang tengh menungguku...menungguku dengan setia...lalu kenapa mesti dia.....

7 Mac aku nantikan dengan penuh debar...bukan sahaja tarikh itu adalah tarikh kelahiranku tetapi tarikh itulah aku harus membuat satu keputusan yang akan menentukan masa depanku...Namun disaat hatiku seperti ini, aku begitu sukar untuk membuat keputusan..kemungkinan besar, keputusan yang akan aku ambil akan melukan hati ramai pihak...dan tidak dinafikan jika aku membuat keputusan akan menyakitkan hatiku sendiri...bahkan bisa-bisa aku menanggungnya seumur hidupku. Dalam hatiku yang begini gundah dan sedih, aku tidak mampu untuk berfikir dan membuat keputusan dengan wajar. Bagiku sederhana sekali, biar aku terluka sekarang..jangan aku terluka dan melukakan hati orang sepanjang hayat..Kerana dulu, aku telah membuat keputusan yang menyakitkan diriku...begitu lama aku berada dalam situasi ini. Bahkan sekarang pun aku masih terbelenggu dalam keputusanku yang lampau. Apa yang aku harapkan ...semoga keputusan kali ini bukan menjerat aku dan tidak melukakan hati orang lain...lebih-lebih hatiku..biarlah...ada hati yang terluka..aku tidak perlu melihat kelukaannya...bukankah hatiku seringkali terluka kerana dia....

Dalam sekian lamanya...dalam bulan ini aku menangis lagi...tangisan seorang diri. jauh dirantau orang alebih sakit berbanding bila ada seseorang yang menyayangiku....aku terluka keseorangan..bukan sahaja aku merindukan mamaku dikala aku sakit seperti ini, tetapi aku merindukan anak-anakku...merindukan belaian seseorang ketika aku sakit...kini aku keseorangan..bahkan aku menunggu seseorang datang padaku cuma sekadar ingin bertemunya tetapi aku dibohongi..bahkan aku diperlakukan seperti insan yang tidak ada harga sama sekali...mulia lagi pelacur diluar sana daripada aku dimatanuya. Hinanya aku...tangisan ini cuma aku seorang yang rasa...betapa sakitnya tuhan dalam kesepian dan kesendirian ini....rasanya aku ingin lari dari dunia ini...pergi jauh...jauh...tapi kemana? aku tidak ingin mati dalam kekafiran..aku ingin mati dalam lindunganmu tuhan..tetapi kenapa aku harus menempuh saat - saat seperti ini? kenapa harus bulan ini aku melaluinya? hatiku seakan tidak bisa menanggungnya..bahkan terlalu berat aku memikulnya...Bukankah KAU tahu ya tuhan bahawa aku adalah pencinta yang setia...aku tidak akan membiarkan hatiku pada yang lain...

Perjalanan dalam bulan ini masih panjang..bahkan baru bermula...semoga dalam perjalanan ini ada mentari bersinar untukku...ada detik indah yang mendekatiku...yang berlalu biarlah berlalu...aku ingin melupakan semuanya...melupakan hatiku yang terluka....aku tahu tuhan pastinya tidak kejam untuk membiarkan aku berterusan dalam kedukaan...pastinya ada kebahagian yang terpampang untukku namun aku masih tidak menemukannya..

No comments: