Monday, 30 April 2012

Badai Kasih

hehehe...woiii..pakcik..ko jeling siapa erk...aku ke?
Lama aku tidak menyuarakan isi hati sebenarku, aku jadi keliru dalam menentukan semua perjalananku. Langkahku seakan longlai akhir-akhir ini. Kadang-kadang aku jadi keliru dalam setiap kata-kataku...suara hatiku. Terkadang juga aku lebih keliru dalam menilai orang yang aku sayang. Rasanya langkahku dan setiap lorong-lorong hidupku bukan milikku sepenuhnya. Aku harus menjaga hati ramai orang....menjaga hati setiap orang yang merasa dirinya adalah kekasihku. dan aku terjerat dalam sudut yang aku sendiri lalui. Aku pernah merasa terluka, dikecewakan dihina bahkan seperti seorang pengemis dalam kehidupan seseorang. Aku tidak akan lupakan hal itu...terpahat dalam hatiku dan masih berbekas meski pun aku telah memafkan insan itu. Bahkan aku menyayangi dan menyintai dirinya...

Namun aku seakan keliru menilai dirinya, terlebih keliru bila dengan mudah dia mengikuti setiap langkah dan kata-kataku dalam laman sosial yang aku ikuti. Aku faham..dia bertindak sedemikian mungkin kerana dia merasa menyayangi aku (kalau benar ada sayang dihatinya..bukankah aku pernah diperlakukan sehina pengemis dalam hidupnya). Hatiku tidak perlu dipersoalkan, kerana aku yang merasakan apa yang ada disana. Lalu persoalanya, salahkah aku bila aku berhubung dengan rakan lamaku yang mana aku masih menyimpan rasa sayang dan cinta padanya tidak lebih dari seorang rakan sekolah.? antara aku dan rakan sekolah itu memang pernah ada perasaan antara lelaki dan wanita, tetapi itu dulu..sebelum dia memiliki orang lain dan aku juga dimiliki oleh orang lain. Pertemuan kembali antara aku dan dia rasanya orang lain tidak perlu persoalkan kerana hubungan antara aku dan dia banyak nostalgia yang kami kenang kembali namun bukan untuk dikongsi oleh orang lain...cukuplah kalau aku nyatakan bahawa aku cukup bebahagia bertemu dengannya setelah lebih 30 tahun kami terpisah....Bukankah kehidupan kami adalah hak kami sendiri. ...rasanya aku tidak perlu meminta izin dari sesiapa untuk bertemu dengannya. ..salahkah aku bila bersahabat dengannya? cuma SAHABAT YANG SALING MENYAYANGI....

amboi makcik...posing pagi2 erk
Ketika aku merasa ada tempat aku harus meluahkan permasalahanku dan bebas bercerita bagaikan zaman kanak-kanakku, kenapa aku harus diburu rasa bersalah pada MAR...kenapa aku harus tidak dipercayai, dipersoalkan. Aku tahu diri aku siapa. Aku cuma perempuan yang tidak ada makna pun dalam hatinya sebab itu dia dengan lantang dan agak kasar berbicara dan meninggalkan komen yang kurang baik padaku dilaman sosial milikku. Kenapa aku harus menjadi mangsa dalam segala perkara? salahkah aku? kalau aku salah, aku mohon maaf...tetapi kenapa kemaafan itu tiada? alasan? untuk menyudutkan aku dalam issue ini.
aku belum bisa menggantikan kedudukannya dihatiku meski pun aku berpisah darinya.

aku siapa dalam dirimu sebenarnya?
maafkan aku bila aku melukakan ....
Kenapa aku harus dinilai dalam soal hati dan budi. mmmmm....rasanya sudah sampai saatnya aku harus memikirkan perasaanku tanpa menoleh kebelakang. Hati siapa yang harus aku jaga sebenarnya? hatiku atau hati orang lain. Kebahagian siapa yang harus aku fikirkan? aku atau orang lain? perlukah aku menjadi korban dalam setiap tindakan dan perlakuanku? perlukah aku menjawab setiap persoalan dari keraguan orang lain? Perlukah aku menjawab setiap pertuduhan soal hati dan perasaanku? kenapa aku tidak dipercayai?  Enrtry ini sengaja aku tulis dan muatkan gambar mereka yang pernah hadiri dalam hidupku...mungkin sudah sampai saatnya aku harus memikirkan perasaanku tanpa melihat diri orang lain. Biarlah seluruh dunia membenciku..biarlah seluruh maya mengutukku dan mengatakan aku seperti apa yang mereka fikirkan, Perlukah aku pusing dengan cemuhan mereka? perlukah aku menjawab segalanya hanya untuk menyenangkan hati mereka? Persoalannya, aku cuma milik ILAHI...apa yang aku perlukan aku cuma perlu menjaga ibadahku, dan dosa-dosaku, kerana aku semakin hampir mendekati kematianku yang entah kapan mengunjungiku....bukankah kebahgaian yang abadi itu milik dan datangnya dari ILAHI..aku berserah padaNYA..SEGALANYA PADANYA...memikirkan permasalahan orang lain dan perasaan orang lain hanya akan menjadikan aku semakin jauh dari landasan kehidupanku yang HAKIKI...TUHANKU..AMPUNKAN DOSAKU...LINDUNGI AKU DARI SEGALA FITNAH DAN BERIKAN AKU PETUNJUKMU ...hanya PADAMU aku memohon dan berlindung...aminnnn....MAAFKAN AKU, BILA ada hati yang terluka bila membaca entry ini.. ini adalah suara hati sebenar dariku dan aku tidak perlu menjawab semua persoalan yang ada dihati kamu....sekali lagi..MAAFKAN AKU....

No comments: