Tuesday, 28 February 2012

Febuari

Esok hari terakhir aku berada dalam bulan Febuari 29 / 02 /2012. Tarikh 29 hanya 2x dalam tempoh 4 tahun akan bertandang..entahlah dimasa akan datang..adakah aku masih punya kesempatan untuk menikmati tarikh tersebut. Febuari bagi setengah orang adalah bulan kasih sayang. Bahkan setengah orang meraihkan bulan kekasih ini dengan meriahnya...tetapi aku tidak meraihkannya meski pun ucapan dari beberapa orang kawan yang aku kenal dan tidak kenal bertandang tidak berjawap dariku. Aku sebenarnya ingin juga meraihkan hari tersebut dengan insan tersayang...tetapi aku tidak memiliki sesiapa untuk berkongsi kebahagian tersebut..huhuhuhu...miskinkan aku? miskin kasih sayang.

  
Esok sepatutnya adalah hari lahir seorang sahabatku yang baik..dulu dia adalah insan yang sangat menjaga aku. sangat menghormati aku. Bahkan sentiasa menjaga kewanganku. Aku ingin sekali mengucapkan selamat menyambut hari kelahirannya esok seperti hari-hari dulu sebelum sengketa melanda kami...Dia merajuk. Mungkin salahku sebab tidak menghargai dirinya sedangkan dia cukup menjaga hatiku. Aku sebenarnya amat menyesali perbuatanku. Bahkan seringkali aku memohon maaf padanya sebelum aku berpindah ketanah Malaya ini, namun dia tidak pernah memperlihatkan akan memaafkan aku, bahkan menjawap salamku pun dia enggan. Betapa aku sangat kehilangan dirinya. Sehingga kini, aku belum lagi menemukan kawan, sahabat sebaik dia. Ramadhan tahun lalu, aku menerima ucapan selamat hari raya darinya. Sungguh aku terhibur dan terharu menerima email darinya. dengan ayat yang sederhana dan mengesankan, dia memohon maaf padaku. Hatiku berdetik, pastinya dia juga merindukan aku sebagaimana aku rindu padanya. Sebagai sahabat setiaku dulu, dia adalah insan yang sangat memahami perasaanku. Demikian juga aku. Bahkan sehinggakan kami digelar sebagai pasangan sejoli (sedangkan kami sebenarnya bukan pasangan kekasih). Usia antara aku dan dia berbeza, aku lebih tua darinya tua 5 tahun. Bahkan dihadapan orang lain dia memanggilku sebagai kakak dan aku cuma menyebut namanya HALIM MARJAN @ Lim...

Doa Ketika berduka cita dan sedih

Doa ketika dukacita dan sedih



Maksudnya:


Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak kepada hambaMu, anak kepada hamba perempuanMu, ubun-ubunku di tanganMu, terlaksana ke atasku hukumanMu dan adil kehakimanMu terhadapku, aku memohon kepadaMu dengan setiap nama yang Engkau namakan dengannya diriMu, atau Engkau turunkan di dalam kitabMu, atau Engkau telah mengajarnya kepada seseorang daripada makhlukMu atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib di sisiMu, jadikanlah Al-Quran penenang hatiku, cahaya di dadaku, penghapus kedukaanku dan penghilang kesusahanku.




Maksudnya:

Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada ditimpa kesusahan dan kedukaan daripada kelemahan dan kemalasan, daripada kedekut dan perasaan takut dan daripada desakan berhutang dan paksaan orang.