Tuesday, 1 January 2013

Suara hati kecilku ~~ berbisik

 Melangkah seawal 5.45 pagi dipagi hari pertama 2013, sayu terdengar suara azan berkumandang dari surau Wangsa Maju section 2, cukup menyedarkan aku, betapa tuhan masih sangat menyayangiku kerana memberikan aku peluang dan ruang untuk menghirup udara yang sekian kalinya buat tahun 2013. Aku tahu tuhan pasti memberikan aku peluang untuk memperbanyakkan taubat padaNYA atas dosa-dosa masa laluku. Kesyukuran itu aku terjemahkan dalam bentuk 'sujud padaNya'...memohon padaNya agar kehidupanku bersama anak-anakku, suamiku, mantan suamiku (Thamrin) ..bahkan sahabatku (MAR) mendapat perlindungan dariNya...mendapat hidayah dariNya, untuk kami melangkah di dunia yang fana ini. Mungkin orang diluar sana tidak tahu dan mengerti perjalananku, kehidupanku sepanjang 2012, namun sebahagian dari mereka pasti tahu dan serba tahu apa yang aku alami sepanjang 366 hari ditahun 2012...terutama MAR, Thamrin.....pasti dia lebih tahu kerana episod kehidupanku, sebahagiannya adalah melibatkan dirinya. Namun kini semua itu tinggal kenangan...pastinya satu memori yang indah untuk dikenang namun sukar untuk dilupakan.

Meninggalkan tahun 2012 pada detik 11.59 malam kelmarin begitu menyentu hatiku. Apa tidaknya, setelah sekian lama hatiku keseorangan tanpa pendamping aku akhirnya melangkah dengan pasti sebagai isteri lelaki yang pernah aku tinggalkan 30 tahun lepas dan memulakan kehidupan sebagai isteri disisinya, meski pun aku tahu ada duri-duri yang menusuk kakiku, langkahku ....bahkan ada hati yang terluka dengan tindakanku. Bahkan risiko yang aku ambil dan lalui sangat mencabar dan aku tahu aku mencari dahan yang kukuh untuk berpaut agar aku tidak terjatuh dan hancur pada masa akan datang...TETAPI...semuanya aku tempoh kerana aku sangat menyintai lelaki yang bergelar suamiku ketika ini, meski pun keraguan bersarang dalam jiwaku....dan kebahagian itu tidak menjadi milikku seutuhnya bahkan aku berani berkata, bahawa KEBAHAGIAAN kemungkinan bukan milikku dalam meneguk cinta, kasih sayang seorang suami...ehhehehehhe..mentertawakan diri sendiri adalah terapi jiwa yang bisa mendamaikan diriku disamping aliran airmata adalah obat paling mujarab menjadi teman setiaku. Episod kehidupanku ditahun 2012, segar dan mekar bermain dalam lakaran mindaku, bait-bait kata dari mereka yang pernah ada dalam perjalananku terpahat dalam jiwaku, indah...bahkan terkadang amat menyakitkan untuk diterima namun aku pasrah untuk menerimanya kerana aku tahu dan pasti semua itu adalah anugerah dariNYA....Meniggalkan tahun 2012, seolah merenggut Thamrin dari sisiku sebagai seorang insan yang pernah mengiringi langkahku sepanjang hari-hari yang lalu....Aku tidak berpeluang untuk menghirup udara terakhir tahun 2012 seperti tahun-tahun yang sudah...Huuuuhhhhuuuu...sedihnya..bahkan ucapan yang aku sampaikan lewat panggilan telepon tidak mendapat respon yang baik darinya...aku tahu dia benci dan sakit hati padaku....semuanya kerana keputusan drastik yang aku ambil bersama Mahrin...aku berharap agar keputusan itu mendapat ganjaran yang setimpal..bukan balasan kepedihan yang mendatang....tuhanku...lindungi aku...hanya padaMU aku mampu berserah...memohon...

Melangkahkan kaki ditahun 2013 ini, aku mengharapkan agar tuhan sentiasa memberiku perlindungan, kesihatan, kesejahteraan, rezeki yang baik untuk aku jadikan benteng untuk berbakti pada nusa bangsa, agama, keluarga dan masyarakat....semampu yang aku ada, sebagai satu ibadahku dan tanggungjawab sosialku. Lebih-lebih aku mengharapkan agar tahun 2013 ini lebih membahagiakan aku bersama suami meski pun aku terpaksa berkongsi dengan wanita lain. Pedih dan menyakitkan, tetapi itulah QADA DAN QADAR serta TAQDIRKU sejak azali yang aku sendiri tidk tahu, semuanya rahsia dariNYA....namun aku pasrah dan redha. Meski pun aku adalah anti poligami (kerana aku adalah mangsa poligami dari kedua orang tuaku) aku akur dengan kuasa YANG MAHA ESA...dan aku akan bersikap sebijak mungkin dalam menangani permasalahan ini. Bak kata orang...'menarik rambut dalam tepung...rambut tidak putus dan tepung tidak berselerak' MAMPUkah aku?: persoalan yang sentiasa ada dalam jiwaku...kerana mengingat diriku yang lemah dan sikapku yang memang aku cukup tahu ( emosional, panas baran, penyayang tapi tidak konsisten). Namun ....kekuatan yang tuhan anugerahkan padaku cukup untuk menjadi pemangkin semangat kental yang aku guna untuk menghadapi hari-hari mendatang..semoga semua ini mendapat izin dariNYA....rinduku pada MAR akan aku balut dan simpan jauh dilubuk hatiku (aku tidak akan kuburkan) agar tidak melukakan hati suamiku, meski pun gelora itu bertandang...bertamu dikala aku kesepian..dikala aku kesendirian bahkan dikala aku bersama orang lain...aku yakin dan pasti...meski pun MAR benci padaku...insyallah satu hari nanti dia mengerti kenapa dan mengapa aku bertindak diluar kehendaknya...kebenciannya padaku adalah terapi untukku menyimpan dia UTUH sebagai insan pernah bertahta (bahkan masih bertahta) dalam jiwaku selain dari Thamrin dan Mahrin...namun barangkali saja dia cuma beranggapan aku ini cuma perempuan JALANG DAN SUNDAL...yang bisa beralih dari pelukan 1 lelaki...kepelukan lelaki lain...memang pedih untuk diingat..dikenang ayat ..perkataan itu, namun itulah NILAI aku dimatanya...Ahhhhh...biarlah...cuma tuhan yang tahu apa sebenarnya...kerana jika aku memberikan penerangan yang terperinci..pasti MAR @ sesiapa saja tidak akan mempercayaiku....lebih baik aku simpan...balut...rindu dan kasih sayang ini agar tidak siapa dapat menghidunya....mengetahuinya...termasuk MAR...biarlah aku melangkah dari kejauhan sebagai seorang sahabat...teman...kekasih (barangkali aku syok sendiri)...Suami? aku jaga dengan baik sebagai AMANAH dariNYA..anugerah dariNYA....mencoba untuk bertahan sedaya mungkin agar bahtera yang naiki..bisa belayar sehingga kepelabuhan yang terakhir dan memberikan nilai komesial dan kejiwaan yang mutlak dan aku bisa menghirup manisnya 'madu' yang aku temui...meski pun aku tahu kemanisan 'madu' itu ada seribu satu macam khasiat tetapi 'madu' juga  dapat memudaratkan kesihatan..jiwa dan minda manusia. Semuanya aku serahkan pada ILAHI untuk melindungiku sebagai HambaNya yang sangat kerdil.
 riana67
Kembara Tawau
Wangsa Maju section 2
Kuala Lumpur
1 Januari 2013
8.26 pagi.

No comments: