Tuesday, 2 April 2013

Memulakan langkah dari 0


2 April 2013, begitu lama aku tidak menulis sesuatu tentang hatiku, Hari ini, bulan ini adalah hari pertemuan aku semula dengan suami. heheheh....setahun yang lalu. Tepatnya kami bersama pada 20 April 2012...Indah untuk dikenang, namun terkadang sakit untuk diingati. Segalanya bersatu menjadi satu. Setelah aku melalui berbagai onak dan duri bersamanya, dan terkadang aku begitu bahagia bersamanya, aku mengambil pendekatan bahawa apa yang ada dihadapanku adalah anugerah yang tuhan berikan padaku...tuhan cuma berikan padaku, bukan pada orang lain, kerana aku adalah HAMBANYA yang istimewa. Tidak semua wanita dapat melalui apa yang aku lalui...indah...bahagia namun penuh onak dan duri, aku harus melangkah dengan berhati-hati. Menepis semua apa yang menjadi penghalang perjalanan kehidupanku bersama suami, Terkadang aku ingin berpatah balik kearah tempat aku bertemu dengannya dan melupakan apa yang ada diantaraa kami, tetapi SIAPA AKU yang ingin melawan Qada dan Qadar yang telah Tuhan tentukan dalam hidupku....justeru itu aku..teruskan melangkah meski pun kakiku terluka, bahkan seluruh kehidupanku turut terluka...bagiku biarlah aku merawat kelukaan itu, meninggalkan parut yang dalam asalkan bisa memberikan sedikit sinar. Memang nampak calar dengan parut yang ada, tetapi siapa yang tidak ada parut ....kudis dalam diri mereka?...mengubat hati sendiri lebih baik dari mencurahkan segalanya pada orang lain...mungkin tuhan berikan aku hujan ditengahari, kerana tuhan akan memberikan aku pelangi yang indah..siapa tahu...rahsia tuhan tidak ada siapa yang bisa menduga...aku yakin dan pasti...

Hari ini saja, suami sms, call cukup membahagiakan aku. Tidak ada yang cukup membahagiakan aku selain dari ingatan darinya diawal pagi, dipermulaan hari. Tuhanku, meski pun aku terpaksa melalui semuanya ini dengan hati yang penuh celaru, aku akan berusaha untuk tidak meminta terlalu banyak, aku akan berusaha untuk menerima dia seadanya. Jauh disudut hatiku, aku bangga dengan dirinya, segala keburukan yang ada padanya bagiku satu keistimewaan yang tidak ada pada orang lain. Kata-katanya dan segala yang pernah diluahkannya padaku, aku simpan menjadi satu pengajaran bagiku, akan aku balut dengan hati yang berbunga walaupun ada darah yang mengalir. Luka...luka yang ada aku obati dan aku akan pastikan parut itu tidak akan mencacatkan pandangan mata...ucapan apa pun yang pernah dilontarkan padaku, aku anggap adalah angin lalu, kerana itu adalah janji kami..dan dia berusaha untuk bersikap sebaik mungkin. Aku tahu itu, dia telah berusaha untuk memperbaiki segalanya...untuk membahgiakan kami semua...aku dan isteri-isterinya...memang sukar untuk dia...

Langkahku hari ini, seindah suria dipagi hari dirantau orang. Walau aku jauh dari sesiapa pun bahkan aku tidak punya sesiapa pun disini, namun aku merasakan hidupku terlalu indah. Anugerah yang tuhan berikan padaku tanpa aku sedari, bahkan terkadang aku ingin pergi dan lari dari kehidupan ini...bukankah itu satu kebodohan yang amat besar..ehheheheh....setelah sekian lama aku bergenang dengan airmata, akhirnya aku bisa tersenyum lagi...Alhamdulillah tuhanku....rasanya sujudku padaMU hari ini amat bermakna..Semoga apa yang ada akan kekal dihati ini...

riana67

No comments: