Thursday, 27 June 2013

Cinta Laman sosial

Saban hari aku melayari internet mencari ilmu yang bisa memberikan aku sedikit pengetahuan, tak kurang juga aku mendapat ilmu yang tidak memberikan kebaikan bahkan bisa memudaratkan kesihatan mental dan fisik, hehehe...namun atas kebijaksanaan  dan fikiran waras yang tuhan berikan padaku, aku masih mampu untuk tidak terpengaruh dalam bahan yang kurang memberikan faedah. Dalam keasyikan aku melayari dunia maya ini, terutama dalam FACEBOOK, aku temukan dan mengenali beberapa individu yang mempunyai profile tinggi, tidak kurang juga aku mengenali mereka yang datang dari latar belakang menjijikkan. Namun sebagai manusia yang normal aku melayan individu yang menjijikkan ini dengan hormat tanpa melihat latar belakakang mereka. Apa yang ingin aku luahkan adalah, mereka yang menjijikkan ini terkadang tidak menyedari hakikat yang sebenar siapa mereka. Berlagak sok tahu (kata orang Indonesia) sok pandai tanpa memikirkan perasaan orang lain. Bagiku, 'kalau asal sampah, walau bagaimana pun kita berusaha untuk membersihkannya dan menggilapnya tetap juga berbau busuk dan menjijikan'  tanpa menghormati hak dan privacy individu lain mereka menghantar bahan-bahan yang lucah dan kurang ajar kepadaku. Huuuuhhhhhuuuu....sebal dan menyakitakan hati dan cuma apa yang mampu aku lakukan adalah BLOCK mereka dari melihat akaun laman sosialku. bagiku ini adalah langkah terbaik.

Bercerita mengenai kenalan dalan facebook, aku terpanggil untuk menyentu seorang hamba Allah yang menyintaiku (katalah peminatku sejak dulu) wowww...ehhehe...ada peminat konon!! heheh..lelaki ini mengikuti setiap perkembangan diriku dalama semua laman sosial yang aku ikuti (Tagged, Netlog, Friendster, Facebook, Yahoo, Skype, Link dan lain-lain lagi- lupa nama-nama semua line yg aku join). Lelaki ini pada mulanya cuma sebagai kenalan biasa bagiku, tidak pernah berbicara lebih daripada seorang teman biasa. Aku tidak mengenali dia secara detail, kerana aku sememangnya wanita yang tidak pernah ambil tahu siapa dan bagaimana latar belakang teman-temanku, Sama ada teman yang ada diluar sana atau yang ada dalam alam maya. Justeru itu aku melayan setiap komen-komen yang diberikan padaku asalkan komen tersebut tidak memalukan aku pada khalayak ramai. Maklumlah, walau pun aku bukan artis atau politikus, namun aku punya ramai teman dalam kehidupanku yang tersendiri. Buktinya saja aku punya jumlah teman dan Follower yang cukup membanggakan dalam setiap laman sosial yang aku join...heheheh...perasaaan geng!!!.. 

Lelaki ini serba boleh (bagiku) bila berbicara soal motivasi, dia adalah pakar yang bisa memberikan kita kata nasihat yang cukup bernas, bila bercerita bab agama dia bisa mengeluarkan ayat-ayat sahih yang bisa meberikan kita kesedaran dan bila bersembang hal politik dia adalah pembangkang yang cukup emosional..bahakan terkadang menjengkelkan...aku tidak pernah ambil pusing atau ambil peduli siapa dan bagaimana dia ini, sehinggalah satu hari dia chatting padaku dan mengunggakapkan isihatinya untuk mengambil aku sebagai isterinya. Aku terkejut bagaikan monyet yang mendapat gangguan yang tiba-tiba. Kenapa aku, aku tanya dia 'kenapa mesti memilikku' adakah sudah mengenalku dan bersedia untuk mengambil aku surirumah tangganya?' Jawapannya mudah.." kononnya dia mengenaliku lebith dari orang lain" hehhehe...aku gelak sendirian. Mengenaliku cuma melalui laman sosial tidak bermakna mengenali pribadiku secara total. Pada mulanya aku beranggapan dia cuma bergurau atau bercanda denganku. Namun apabila dia setiap hari mengunggapkan hal yang sama aku jadi berfikir apa yang ada padaku sehinggakan dia sudi untuk menjadikan aku suri hidupnya sedangkan aku tidak mengenalinya, apa lagi menyintainya. Aku jadi berfikir dalam usia senja ini aku tidak ingin membuat hatiku serabut dengan hal sedemikian. Aku tolak dengan sopan tanpa menyatakan padanya bahawa aku sebenarnya sudah bersama orang lain (sudah bersuami). Bagiku lelaki itu sangat kesepian dan mencoba untuk mendampingiku. Heheheh...siapa sangka insan yang begitu asing dengan kita, rupanya adalah peminat yang tidak pernah aku duga...Sehingga hari ini aku masih melayannya dengan baik sebagai rakan maya demi persahabatan. Aku telah nyatakan padanya bahawa aku sebenarnya isteri orang, namun dia tidak mempercayaiku dan beranggapan aku hanya ingin mengelak dari dirinya...Terserah, aku sudah berlaku jujur namun dia kurang mempercayaiku...Hari ini aku sengaja tulis cerita ini kerana awal pagi lagi dia menghantar pesanan ringkas dalam facebook dan twitterku....Thankz my buddy.....I like u but not Love u...
riana67

No comments: