Thursday, 20 June 2013

Sembang pagi

 
Terjaga awal tengah malam adalah rutin harian sebenarnya, tetapi terjaga pada kali ini bukan satu kebetulan. Aku termimpi berbagai, kata orang mimpi itu adalah mainan tidur, tetapi bagiku, mimpi itu mempunyai tafsir yang tersendiri. Aku  bukan percaya pada benda-benda yang mistik, tetapi aku percaya setiap apa yg tuhan jadikan dalam episod kehidupan kita pastinya punya maksud yang tersirat, cuma kita sebagai hambanNya yang kerdil dan lemah tak mampu untuk membuat penilaian yang betul. Kali ini aku mimpi ikan, makan ikan yang banyak, mimpi bekas suamiku. Hehehehhe...kedengarannya lucu dan aneh, tetapi sebenarnya, bila aku mendapat mimpi itu aku jadi termangu sendiri dalam kamarku yang kosong dan sepi. Aku tidak tahu bagaimana aku harus membuat tafsir, lantas dengan kelemahan yang aku ada, aku  buka internet, melayari tafsir mimpi yang sedia ada dan kemungkinan awal pagi esok aku akan bertanya pada emak tentang mimpi ini...biasanya emak mahir menafsir mimpi yang aku ada...maklumlah mak ada aura sedikit..ehehhehe...

Terjaga kali ini, aku mencoba untuk tidak menghubungi suamiku (Mahrin) biasanya setiap kali aku terjaga tengah malam pasti aku sms / call dia. Aku bukan menafikan kehadirannya, tetapi aku mencoba untuk menidakkan kerinduan ini padanya, aku berusaha untuk tidak mengharapkan perhatiannya. Dalam aku kesendirian begini, sakit lagi, aku berusaha agar aku tidak mengharapkan perhatian yang khusus dari dia. Sebulan lebih aku bersama dia di Sabah, di daerahnya, mencoba untuk menjadi isteri yang baik padanya, mencoba untuk menjalankan tanggungjawab sebagai wanita dalam hidupnya, pendampingnya, meski pun aku tahu dia ada pendamping lain yang bisa menguruskan segala keperluan yang dia butuhkan tetapi aku juga belajar untuk menjadi pengurusnya agar aku tahu bagaimana untuk menjadi isteri yang baik disisinya, namun aku cuma menemukan kata-kata yang kurang enak untuk seorang isteri dengar...perlakuannya bahkan tindakan dan kata-katanya banyak yang mengguris hatiku, tetapi sikapnya padaku terkadang sukar untuik aku nilaikan, Kelihatannya dia begitu pemarah dan bengis, namun pada masa yang sama dia seorang yang penyayang. entahlah...justeru dari itu aku berusaha untuk tidak mengharapkan lebih dari itu. Aku berusaha untuk mendiamkan diri meski pun aku begitu rindu padanya sebagai seorang isteri. namun aku pendam...aku tidak akan memohon cerai padanya...aku tidak akan meminta perpisahan darinya, bahkan aku sentiasa memohon pada YANG ESA agar hubunganku dengannya kekal hingga keakhir hayat....kerana aku memang ingin bersamanya hingga hujung nyawaku. Aku tahu, aku tidak ada hak untuk bersamanya kerana dia ada isteri-isteri lain dan punya anak dengan perempuan itu. Biarlah...aku jadi malas memikirkannya...Satu hal yang aku tidak dapat nafikan, walau aku isteri lelaki lain, ada sebuah nama yang sentiasa hadir dalam jiwaku meski pun aku mencoba untuk menafikannya...MAR...kemana dia pergi dan menghilang...semalam aku mencoba untuk mendail nombor yang aku ada,...kelihatannya dia ada dalam negara, tetapi khabar berita tak ada..biarlah, mungkin dia juga membenciku, kan katanya aku adalah perempuan yang tidak baik, dari satu lelaki kesatu lelaki..huhuhu..hinanya aku dimata MAR...

Terjaga kali ini, bukan sahaja disebabkan oleh mimpiku, tetapi lebih kepada kesakitan yang aku alami...mungkin usia yang telah senja menjadikan aku begitu lemah tika ini. Ketergantungan dengan obat tika ini menjadikan aku begitu lemah dan asyik letih. Aku ingin meninggalkan pengambilan obat tersebut, tetapi aku takut jika aku lalai dalam soal kesihatan, aku yang merasakan impaknya. Seandainya aku terlantar dirantau orang, siapa yang akan menjagaku? semua yang aku sayang tetapi tidak menyayangiku jauh dariku...jauh dari jangkauanku...Jika aku tidak mengambil obat tersebut, sanggupkah aku membiarkan diriku dalam kesakitan yang tidak teramat sangat....aku tidak dapat membayangkan situasi itu jika benar akan terjadi...semoga sahaja tuhan memberikan aku kesihatan yang baik dalam usia senja ini..huhuhu...Terjaga kali ini aku begitu sepi..sunyi...sejak anakku menajadi berdikari, aku semakin sendiri melayari kehidupanku. Aku punya suami tika ini tetapi aku tidak memiliki dirinya sepenuhnya...aku masih seperti dulu..sendiri..sendiri...huhuhu...tuhan sentiasa menguji kesabaranku dalam semua lorong-lorong kehidupanku...

Terjaga malam ini menghadirkan kerinduanku pada MAR...meski pun dia menganggapku wanita jahat, aku sentiasa ingin menajadi sebahagian dari kehidupannya, sebagai kawan, kekasih (jika dia sudi..hehehe..gatal zutriani) selamanya...Entahlah kenapa aku punya perasaan seperti itu padanya sedangkan aku adalah isteri lelaki lain...BODOH ZUTRIANI~~~~!!!!!...
riana67

No comments: