Saturday, 20 July 2013

WARKAH BUAT IBUNDA




Dialog antara anak dan emak.

Anak : Mak,kalau akak nak kawin boleh?

Emak : Asal selalu cakap nak kahwin ni? Nak kahwin sangat ke? Emak dulu nak cakap nak kahwin depan nenek pun malu. Kalau boleh dah ada duit sendiri baru lar fikir pasal kahwin-kahwin ni. Belajar dulu. Ini semua benda emak abah yang tanggung. Ada pula fikir nak kahwin. Dah menggatal sangat ke?

It’s hurt my heart! :')

WARKAH BUAT EMAK

Emak jangan samakan tahun 70 an dengan zaman sekarang 2013. Emak,tolonglah faham anak mak ni. Ini bukan gatal atau miang.Ini bukan bermakna akah dah pakwe.Tapi ini lebih kepada nak menjaga hati. Nak rebut pahala. Nak mudah gerak kerja dalam dakwah. Nak raih redha Allah.

Mak,percayalah anak mak belum ada pakwe. Tapi hati akak pernah terluka kerana seorang lelaki. Alhamdulillah iman anak mak ni masih utuh. Akak nak menikah bukan sebab menggatal.Kalau menggatal, akak dah lama keluar berpeleseran dengan lelaki.

Tolonglah jangan samakan zaman mak dengan zaman akak.Zaman mak mana ada internet. Nak tengok benda lucah pun susah.Pronografi ada kat mana-mana jer sekarang ni mak.Cume iman jer yangg tak benarkan akak untuk tengok.Sekarang zaman teknologi mak. Amat mudah untuk berhubung. Maka makin susahlah untuk akak menjaga ikhtilat dengan mana-mana lelaki. Mungkin ada masanya kami berhubung kerana hal-hal kerja. Tapi teknologi yang memudahkan lagi percuma membuatkan perbualan itu meleret-leret mak. Mak pun seorang perempuan,pasti emak tahu macam mananya perasaan bila ada orang yang ambil beratkan? Mak,biarlah hanya keluarga dan suami akak je yang ambil berat perihal akak. Bukannya lelaki mana-mana entah yang mengetuk pintu-pintu mesej akak yang selalu bertanya khabar.Bukan akak tak menjaga diri. Tapi itu lah zaman sekarang mak.

Mak tanya akak kenapa akak puasa sedangkan akak dah habis ganti puasa. Ada kan mak? Akak jawab saja je puasa. Mak betul-betul nak tau ke kenapa akak selalu puasa? Sebab akak nak jaga hati, jaga nafsu agar tak meliar.Ini je cara akak nak kengkang nafsu dan jaga hati.Mak nak tunggu akak kerja? Berapa tahun lagi mak? Akak ada lagi 3 1/2 taun. Belum keinginan akak nak sambung master sebelum mula kerja. Emak,,,tolong jangan lihat duit dan kerja sebagai penjamin kebahagian akak. Dan kerja juga bukan jaminan untuk akak dapat meraih redha-Nya.

Mak,jauh disudut hati akak memang malu nak suruh mak tanggung segala perbelanjaan akak sedangkan akak dah menjadi isteri orang.Tapi...Andai kata akak terkeluar dating dengan lelaki,(nauzubillahiminzalik)mak malu tak? Akak tak jamin iman akak masih utuh andai mak masih manghalang akak nak menikah.

Mak, izinkan anakmu bernikah :') Bukan untuk suka-suka.Bukan untuk menggatal.Bukan untuk pape je lar. Tapi untuk membebaskan emak abah dari terus-terusan menanggung dosa-dosa akak.Mak abah juga yang dapat pahala andai kata akak mampu menjadi isteri yang solehah buat suami akak.

Mak,bila akak tanya,tak ada ke sesiapa yang boleh jadi imam dalam keluarga kita? Akak ada 5 hero dan 1 kepala hero.Bangga sebab ramai hero-hero dalam rumah ni. Tapi... takkan tak ada seorang pun yang mampu menjadi imam? Mak,izinkan akak menjemput suami akak untuk menjadi imam dalam keluarga kita?Akak teringin nak solat jemaah dalam rumah ni. Apa guna rumah besar.Ada ruang solat.Tapi tiada solat jemaah pun dalam rumah ni? Ibarat tiada ruh-ruh yang mengagungkan Islam dan bagai tiada sunnah baginda pun yang dibuat. Sunyi dan sepi tanpa azan dan iqamat. Hanya sesekali terdengar gelak tawa anak-anak buah akak jer. Akak tak menyalahkan emak atau abah. Akak cuba buat perubahan. Tapi akak tak mampu. Mak, izinkan suami akak untuk menjadi imam dalam keluarga kita?

Mak,kalau nak dicoretkan apa yang ada dalam hati ni, takkan mampu mak.Setakat ini jer yang mampu akak coretkan.Akak tak mahu pakai dalil quran dan hadis untuk bagi hujah pada mak.Sebab, akak bukan nak tunjuk pandai dengan menggunakan hujah-hujah itu semua.Bab-bab lain yang akak cakap,tak pernah keluar apa-apa dalil,tiba-tiba nak cakap pasal kahwin keluar semua ayat quran dan hadis.Cuma akak harap,emak dapat buka pintu hati emak dan cuba untuk masuk dalam diri akak. Cuba emak rasai hati akak.Hidup di universiti zaman akak tak sama dengan zaman emak. Mak,bagilah toleransi kepada anakmu.

Mak,izinkan anakmu bernikah...



riana67

Wednesday, 17 July 2013

18 Ciri-ciri Suami Soleh


- via Bercinta Selepas Nikah wrote ..
 
 
Jika isteri yang solehah itu adalah sebaiknya hiasan yang dimilki oleh seorang suami.. namun harus diketahui bahawa janji Allah yang telah termaktub di dalam Al-Quran.
 
Sesungguhnya wanita yang solehah itu adalah tercipta buat lelaki yang soleh.
 
1.Suami yang taat dalam melaksanakan perintah serta suruhan Allah dan RasulNya dan dapat pula membimbing isterinya
 
2.Suami yang mampu memberikan nafkah sama ada zahir ataupun batin
 
3.Suami yang sedia memberikan nasihat, bimbingan , dorongan , didikan dan tunjuk ajar dalam melaksanakan tugas serta tanggungjawab rumah tangga dan juga terhadap Allah S.W.T.
 
4.Suami yang bijak dalam menyelesaikan permasalahan isteri yang timbul bersama jiran tetangga atau sebagainya.
 
5.Suami yang dapat memberikan pemerhatian dalaam hal keselamatan, kebajikan dan kesihatannya.
 
6.Suami yang dapat menyediakan tempat tinggal, pakaian dan makanan yang sempurna mengikut kemampuannya
 
7.Suami yang penyabar dan tidak mengggunakan kekerasan dalam menyelesaikan sesuatu masalah atau untuk mendapatkan sesuatu.
 
8.Sentiasa memberikan kasih sayang, belas kasihan dan pergaulan yang baik terhadap isterinya.
 
9.Suami yang sentiasa menjaga rahsia isterinya dan tidak didedahkan kepada orang lain.
 
10.Suami yang ikhlas dan jujur serta dapat menepati janji terhadap isteri dan anak-anak.
 
11.Suami yang menjauhkan diri dari perbuatan maksiat seeprti meminum minuman keras, berjudi, berzina, menipu, mencuri dan sebagainya.
 
12.Suami yang dapat memberikan penjagaan dan pemerhatian yang baik terhadap isterinya. Penjagaan ini meliputi semua hal termasuk kehormatannya.
 
13.Suami mestilah bijak memahami persaan dan hati isteri sama ada dengan perbuatan atau perkataan, jangan biarkan dirinya dalam keadaaan bersedih.
 
14.Suami yang sentiasa mengutamakan kebersihan diri, zahir dan batin.
 
15.Suami mestilah menahan dirinya dari bergaul secara bebas dengan wanita lain.
 
16.Suami yang dapat menyelidiki secara cermat dan teliti segala hal yang disampaikan oleh orang lain yang berkaitan dengan isterinya.
 
17.Suami yang bijak dalam memimpin rumah tangganya dan melaksanakan tugas dengan penuh amanah serta bertanggungjawab.
 
18.Suami yang tidak cemburu buta tanpa asas terhadap isterinya yang mana boleh merosakkan keutuhan rumah tangga mereka.
 
Ini adalah sebahagian daripada ciri-ciri suami soleh yang dinyatakan oleh Ustaz Azhar Idrus (UAI). Jika diri anda atau suami anda mempunyai ciri-ciri diatas… Alhamdulillah…Inshaa Allah, rumahtangga yang terbina bakal kekal bahagia.

 
__._,_.___
 



.
riana67

Wednesday, 10 July 2013

Hal Romantis Dambaan Para Kaum Adam




Gemintang.com – Tidak selamanya pria yang bisa menghujani wanitanya dengan hal-hal romantis. Ternyata pria juga ingin merasakan hal yang sama. Sebagian dari mereka ada yang terang-terangan mengutarakan keinginannya tersebut, tapi ada juga yang hanya bisa diam dan berharap wanitanya bisa melakukannya pada mereka. Hal romantis apa sajakah yang menjadi dambaan para pria? Ini dia…

1. Berdandan khusus
Pria pada umumnya sudah merasa cukup senang jika bisa melihat wanita pujaannya bisa tampil rapi dan menarik dengan dandanannya. Akan tetapi, pria juga menginginkan suatu waktu dimana wanita pujaannya bisa berdandan khususnya untuknya. Sebagai contoh, wanita pujaannya diharapkan bisa berdandan dengan dandanan yang disesuaikan dengan gaya atau kepribadian prianya. Ketika para wanita bisa berdandan demikian, maka para pria akan beranggapan kalau tidak harus mereka saja yang harus menyesuaikan gaya dengan wanitanya tapi ternyata sang wanita juga bisa melakukan hal yang sama terhadap mereka dan bagi mereka itu merupakan salah satu hal yang romantis.

2. Memberi quality time untuknya
Coba renungkan sejenak seberapa banyak hal yang dilakukan pria untuk para wanita yang ada di sisi mereka agar merasa nyaman di dekat mereka. Kali ini kita bisa coba untuk melakukan hal yang sama. Berilah perhatian atau tindakan nyata yang terbaik dari kita untuknya. Ketika dia sedang lelah, kita bisa mengurangi rasa lelahnya dengan menyeka keringatnya atau kita bisa membantu beberapa pekerjaan yang memang bisa kita lakukan untuk membantunya. Perhatian dan waktu khusus yang kita berikan untuknya bisa membuat si dia merasa tersentuh dan dibuat bahagia karenanya.

3. Mengingatkan dia
Siapa yang tidak merasa senang ketika salah atau lupa diingatkan oleh pasangan kita sendiri. Para kaum Adam pun akan merasakan hal yang sama ketika pasangannya bisa mengingatkan ketika mereka melakukan hal yang salah atau lupa untuk makan ketika sedang sibuk dengan pekerjaannya.

4. Menghujani dia dengan pujian
Cobalah untuk menghujani si dia dengan pujian yang memang pada tempatnya. Ketika dia berhasil menyelesaikan skripsi atau tugas akhirnya, atau ketika dia berhasil melewatkan hari training yang melelahkan, atau saat dimana si dia memang melakukan hal yang patut mendapatkan pujian. Pujian yang diberikan bisa melumpuhkan ego mereka yang memang haus akan pengakuan terhadap wibawa mereka sebagai pria yang bisa berguna bagi pasangannya.

5. Memberi dia kebebasan
Hal romantis yang juga didambakan pria adalah ketika pasangannya bisa memberi dia waktu untuk bersenang-senang dengan teman-teman pria lainnya dengan berbekal rasa percaya dari pasangannya. Ketika rasa rindu mereka terbalaskan karena bisa bersenang-senang bersama teman-temannya, maka pria akan merasa ternyata pasangannya bisa paham dengan apa yang dibutuhkan dan itu adalah suatu hal yang romantis bagi mereka.

riana67

Friday, 5 July 2013

Penyesalan ketika hari tua



Penulis : Felicitas Harmandini
Cobalah untuk menjelajah tempat baru setiap Anda punya kesempatan untuk travelling.



KOMPAS.com - Apa yang paling disesalkan orangtua Anda saat ini? Apakah kegagalan menyekolahkan Anda ke luar negeri, belum juga menimang cucu, atau tidak menjalani hidup lebih sehat? Ternyata, ada hal yang lebih menyesalkan bagi orang yang sudah menginjak usia 50-an: tidak cukuptravelling ketika masih muda!
Travelling saat ini memang sudah sangat terjangkau, dan Anda bisa mencapai negara-negara lain dengan biaya yang murah, tergantung metode yang Anda pilih. Oleh karena itu, tidak cukup sering melihat-lihat dunia lain saat usia masih produktif dirasakan sebagai penyesalan oleh 91 persen orang dewasa yang mengikuti survei dari Sunshine.co.uk.

Survei yang melibatkan 2.107 orang Inggris ini mengungkapkan bahwa rata-rata orang berusia 50-an ternyata hanya berlibur kurang dari satu kali setahun sepanjang hidup mereka.

"Menurut saya travelling itu sesuatu yang perlu dijadikan prioritas dalam kehidupan setiap orang. Soalnya, seperti yang ditunjukkan oleh survei ini, kita akan menyesal ketika tidak melakukannya," papar Chris Clarkson, pendiri Sunshine.co.uk.
Ia mengatakan bahwa orang memahami konsep yang salah mengenai travelling. Dalam anggapan banyak orang, yang dimaksud travelling haruslah liburan selama enam bulan di negara-negara eksotis. "Tetapi melihat-lihat dunia jauh lebih dapat dicapai daripada anggapan tersebut, dan Anda tidak perlu menghabiskan banyak uang dan berhenti bekerja," tambahnya.
Agar "jam terbang" Anda bertambah, Clarkson menyarankan untuk mencari tempat-tempat baru setiap akan berlibur. Ibaratnya, jangan ke Bali lagi, ke Bali lagi. Coba singgah lebih ke timur atau ke barat, dan seterusnya.
"Sedikit demi sedikit, akhirnya Anda sudah menjelajah banyak tempat di dunia, tetapi tabungan Anda tidak akan terkuras seperti jika Anda travelling ke Thailand selama tiga bulan. Coba saja!" ujarnya.
Situs agensi travel ini juga mengungkapkan, Australia (78 persen), Amerika (71 persen), dan Afrika Selatan (65 persen) adalah negara-negara yang paling ingin dikunjungi responden, namun belum berhasil dikunjungi. Kemudian, 63 persen responden berencana mengunjungi lebih banyak negara di dunia ini jika mereka pensiun.
10 hal yang paling disesali orang berusia 50-an:
1. Tidak cukup travelling – 91%
2. PIlihan karier – 72%
3. Salah pilih pasangan – 64%
4. Tidak hidup sehat – 55%
5. Kehilangan kontak dengan teman-teman tertentu – 53%
6. Tidak mengelola uang dengan baik – 46%
7. Terlalu cepat punya anak – 27%
8. Terlalu sering khawatir – 25%
9. Tidak menjadi "yes person" – 19%
10. Terlalu lambat punya anak – 8%



anything....aramaiti...

riana67