Saturday, 20 July 2013

WARKAH BUAT IBUNDA




Dialog antara anak dan emak.

Anak : Mak,kalau akak nak kawin boleh?

Emak : Asal selalu cakap nak kahwin ni? Nak kahwin sangat ke? Emak dulu nak cakap nak kahwin depan nenek pun malu. Kalau boleh dah ada duit sendiri baru lar fikir pasal kahwin-kahwin ni. Belajar dulu. Ini semua benda emak abah yang tanggung. Ada pula fikir nak kahwin. Dah menggatal sangat ke?

It’s hurt my heart! :')

WARKAH BUAT EMAK

Emak jangan samakan tahun 70 an dengan zaman sekarang 2013. Emak,tolonglah faham anak mak ni. Ini bukan gatal atau miang.Ini bukan bermakna akah dah pakwe.Tapi ini lebih kepada nak menjaga hati. Nak rebut pahala. Nak mudah gerak kerja dalam dakwah. Nak raih redha Allah.

Mak,percayalah anak mak belum ada pakwe. Tapi hati akak pernah terluka kerana seorang lelaki. Alhamdulillah iman anak mak ni masih utuh. Akak nak menikah bukan sebab menggatal.Kalau menggatal, akak dah lama keluar berpeleseran dengan lelaki.

Tolonglah jangan samakan zaman mak dengan zaman akak.Zaman mak mana ada internet. Nak tengok benda lucah pun susah.Pronografi ada kat mana-mana jer sekarang ni mak.Cume iman jer yangg tak benarkan akak untuk tengok.Sekarang zaman teknologi mak. Amat mudah untuk berhubung. Maka makin susahlah untuk akak menjaga ikhtilat dengan mana-mana lelaki. Mungkin ada masanya kami berhubung kerana hal-hal kerja. Tapi teknologi yang memudahkan lagi percuma membuatkan perbualan itu meleret-leret mak. Mak pun seorang perempuan,pasti emak tahu macam mananya perasaan bila ada orang yang ambil beratkan? Mak,biarlah hanya keluarga dan suami akak je yang ambil berat perihal akak. Bukannya lelaki mana-mana entah yang mengetuk pintu-pintu mesej akak yang selalu bertanya khabar.Bukan akak tak menjaga diri. Tapi itu lah zaman sekarang mak.

Mak tanya akak kenapa akak puasa sedangkan akak dah habis ganti puasa. Ada kan mak? Akak jawab saja je puasa. Mak betul-betul nak tau ke kenapa akak selalu puasa? Sebab akak nak jaga hati, jaga nafsu agar tak meliar.Ini je cara akak nak kengkang nafsu dan jaga hati.Mak nak tunggu akak kerja? Berapa tahun lagi mak? Akak ada lagi 3 1/2 taun. Belum keinginan akak nak sambung master sebelum mula kerja. Emak,,,tolong jangan lihat duit dan kerja sebagai penjamin kebahagian akak. Dan kerja juga bukan jaminan untuk akak dapat meraih redha-Nya.

Mak,jauh disudut hati akak memang malu nak suruh mak tanggung segala perbelanjaan akak sedangkan akak dah menjadi isteri orang.Tapi...Andai kata akak terkeluar dating dengan lelaki,(nauzubillahiminzalik)mak malu tak? Akak tak jamin iman akak masih utuh andai mak masih manghalang akak nak menikah.

Mak, izinkan anakmu bernikah :') Bukan untuk suka-suka.Bukan untuk menggatal.Bukan untuk pape je lar. Tapi untuk membebaskan emak abah dari terus-terusan menanggung dosa-dosa akak.Mak abah juga yang dapat pahala andai kata akak mampu menjadi isteri yang solehah buat suami akak.

Mak,bila akak tanya,tak ada ke sesiapa yang boleh jadi imam dalam keluarga kita? Akak ada 5 hero dan 1 kepala hero.Bangga sebab ramai hero-hero dalam rumah ni. Tapi... takkan tak ada seorang pun yang mampu menjadi imam? Mak,izinkan akak menjemput suami akak untuk menjadi imam dalam keluarga kita?Akak teringin nak solat jemaah dalam rumah ni. Apa guna rumah besar.Ada ruang solat.Tapi tiada solat jemaah pun dalam rumah ni? Ibarat tiada ruh-ruh yang mengagungkan Islam dan bagai tiada sunnah baginda pun yang dibuat. Sunyi dan sepi tanpa azan dan iqamat. Hanya sesekali terdengar gelak tawa anak-anak buah akak jer. Akak tak menyalahkan emak atau abah. Akak cuba buat perubahan. Tapi akak tak mampu. Mak, izinkan suami akak untuk menjadi imam dalam keluarga kita?

Mak,kalau nak dicoretkan apa yang ada dalam hati ni, takkan mampu mak.Setakat ini jer yang mampu akak coretkan.Akak tak mahu pakai dalil quran dan hadis untuk bagi hujah pada mak.Sebab, akak bukan nak tunjuk pandai dengan menggunakan hujah-hujah itu semua.Bab-bab lain yang akak cakap,tak pernah keluar apa-apa dalil,tiba-tiba nak cakap pasal kahwin keluar semua ayat quran dan hadis.Cuma akak harap,emak dapat buka pintu hati emak dan cuba untuk masuk dalam diri akak. Cuba emak rasai hati akak.Hidup di universiti zaman akak tak sama dengan zaman emak. Mak,bagilah toleransi kepada anakmu.

Mak,izinkan anakmu bernikah...



riana67

No comments: