Thursday, 15 August 2013

Raya time 2013 n Last Ramadhan


Lama baru aku update entry blog ini..bukan apa, aku agak kalut sejak akhir-akhir ini dgn masalah kerja dan masalah peribadi yg tak pernah habis. Namun bak kata orang..hidup harus diteruskan walau pun bergolak seperti tsunami...heheheh...harap-harap tidaklah sedemikian rupa...mesti aku tidak berdaya melawan arus badai tsunami yg melanda. Bulan Ramadhan sudah berlalu, namun moment indah ketika berada dalam bulan mulia itu cukup merangsang mood gembira, walau kadang berbaur dengan sedikit kesedihan yang mungkin semua orang mengalaminya namun seperti biasa aku adalah wanita cengeng yang terlalu sensitive dalam menghadapi tantangan kehidupan yang mencabar....Seandainya saja aku bisa berada dalam Ramadhan yg indah pastinya aku dan semua umat Islam sangat beruntung, namun itulah kebesaran Ilahi, memberikan hambaNya peluang untuk mengumpul pahala disamping memberikan berjuta manfaat (contohnya aku bisa menguruskan badan dalam tempoh berpuasa dan mengurangkan kadar gula dalam darah...ehhehe)


Hari ini aku ingin berkongsi cerita hari-hari terakhir aku bersama Ramadhan....lebih-lebih hari-hari terakhir itu aku  berada di daerah tercinta kelahiranku...daerah yg begitu sinonim dengan pendatang tanpa izin dari Indonesia dan Filiphina. Daerah yg menjadi syurga pada pendatang asing ini...mengutip rezeki dengan cara mudah dan meninggalkan kesan gejala sosial yg begitu buruk. Sikap pendatang ini yg tidak berdisiplin dan tidak mempunyai nilai-nilai sivik yang menguntungkan...Sesuka hati mereka membuang sampah dan berniaga tanpa lesen. Sebagai anak jati, aku merasa cemburu dengan sikap mereka...cemburu dengan kesenangan yang mereka ada yg begitu mudah mengutip rezeki di daerahku....tetapi pada masa yang sama jauh dihati kecilku berbisik, mmmm ini adalah rezeki mereka, tuhan telah memberikan mereka rezeki dengan cara ini...cuma aku kurang senang dengan sikap mereka yang tidak memberikan perhatian dengan kebersihan bandarku yang permai ini....Sepatatutnya mereka prihatin dengan sampah kerana disinilah mereka mencari rezeki...


Hari raya tahun ini bersama keluargaku rasanya agak hambar, kurang seri tanpa kehadiran seorang suami dan ayah kepada anak-anakku..buat pertama kalinyaa dalam sejarah kehidupanku bersama anak-anak, kami beraya tanpa ayah mereka...ehhehe..maklumlah, ayah mereka telah bersama perempuan lain (bukan wanita lain)....sesiapa pun memahami apa yang aku maksudkan...biarlah...kepincangan ini aku alami, namun hakikatnya aku ada suami cuma, aku tidak bisa menghadirkan suami itu disisi anak-anakku kerana dia bukan ayah mereka...lagi pun suamiku itu adalah suami dan ayah kepada orang lain...huhuhu..kehidupan yang memang agak pincang...namun...senyum harus terukir, walau hati agak mendung..ehhehe...biarlah..tuhan telah mengatur segalanya dengan indah...pastinya ada hikmah dibalik apa yg aku alami ketika ini...Dalam kejauhan ini rasanya aku belum terle2at untuk mengucapkan SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATHIN bagi yang rajin membaca blogku yang simple dan sebagai luahan dari kegundahan...semoga tuhan melindungi kita semua...


Dan ketika aku menulis entry ini, aku berada dalam situasi yg  bahagia tetapi penuh derita...bagaimana aku bisa mengungkapkan perkataan itu?...biarlah semuanya tersimpan dalam jiwaku...kerana cuma aku yang tahu betapa bahagianya aku ketika ini namun pada masa yang sama aku dalam derita.

Nukilan Ikhlas:
Kembara Tawau
Asia Hotel Lahad Datu
Sabah.
4.30 pagi
15 Ogos 2013

riana67

No comments: