Friday, 29 November 2013

Perempuan Cantik Vs Perempuan Tak Cantik



Kalau perempuan cantik pendiam
lelaki akan kata: wow!ciri2 isteri idaman…
Kalau perempuan tak cantik pendiam
Lelaki akan kata: tak reti berkomunikasi agaknyer…



Kalau perempuan cantik berbuat jahat
Lelaki akan kata: mesti ada krisis nih…kesiannyer…
Kalau perempuan tak cantik berbuat jahat
Lelaki akan kata: dah la tak lawa,perangai plak mcm s***!!



Kalau perempuan cantik menolong lelaki yg kesusahan
Lelaki akan kata: wow!heroin sejati…
Kalau perempuan tak cantik menolong lelaki yg kesusahan
Lelaki akan kata: hmm…taktik nak ngorat la tu…



Kalau perempuan cantik dpt lelaki handsome
Lelaki akan kata: ok la…bagai pinang d belah dua…
Kalau perempuan tak cantik dpt lelaki handsome
Lelaki akan kata: kesian…mst dah kena bomoh lelaki tu…



Kalau perempuan cantik d tinggal kekasih
Lelaki akan kata: buta kayu btol mamat tu!!
Kalau perempuan tak cantik d tinggal kekasihLelaki akan kata: patut pon kena reject…



Kalau perempuan cantik bawa BMW
Lelaki akan kata: ntah dato’ mana bela ni…
Kalau perempuan tak cantik bawa BMW
Lelaki akan kata: mesti anak org kaya ni.



Kalau perempuan cantik menuang air ke gelas lelaki
Lelaki akan kata: wah…caringnyer…
Kalau perempuan tak cantik menuang air ke gelas lelaki
Lelaki akan kata: eleh,gedik la tu…



Kalau perempuan cantik bersedih hati
Lelaki akan kata: don’t worry,i will make u happy forever…
Kalau perempuan tak cantik bersedih hati
Lelaki akan kata: ckit2 nangis!!gembeng tol..ngade2 la…



Kalau perempuan cantik pandai masak
Lelaki akan kata: dah la lawa,pandai masak plak tu…
Kalau perempuan tak cantik pandai masak
Lelaki akan kata: ntah sedap ke tak tu…



Kalau perempuan cantik main2 misscall
Lelaki akan kata: syoknye!!rindu la tu…
Kalau perempuan tak cantik main2 miskol
Lelaki akan kata: ko ni takde keje lain ke??!sibuk ni tau tak!!

Notakaki : to lelaki plak jangan marah-marah plak? and girl-girl post2 sebelum ni jangan la marah plak. Inilah kehidupan kita

riana67

Tuesday, 26 November 2013

9 Teknik Menghisap payudara isteri bagi suami Yang Betul dan 13 Fakta dan Kegunaan Kemaluan Lelaki




9 Teknik terhebat buat panduan dan menambah idea dalam hubungan intim pasangan suami isteri, ini ialah petua orang lama-lama supaya kekal dalam hubungan rumah tangga yang patut kita kongsikan tetapi hanya untutk tatapan orang yang sudah kahwin ye:

 1. Pertamanya, cium bahagian luar payudaranya. Pastikan bibir anda telah lembap waktu melakukannya.

2. Cium payudaranya sambil perlahan mengarahkan bibir sehampir mungkin ke puting.
Hembuskan nafas anda tepat di atas puting, agar dia dapat merasakan kehangatan nafas anda.

3. Gunakan hujung lidah untuk mengusap sekeliling areolanya. Berikan perhatian yang sama antara payudara kanan dan kiri.

4. Geletik putingnya menggunakan hujung lidah anda. Pastikan dia menikmati permainan lidah anda. Jika dia berbunyi atau klimaks tiba-tiba, ini bermaksud dia menyukai ciuman anda.

5. Ketika anda merasakan putingnya semakin tegang, arahkan dan tusukkan hujung lidah anda ke putingnya, sambil menggerakkan hujung lidah ke atas dan ke bawah putingnya.

kemudian, perlahan-perlahan masukkan putingnya ke dalam mulut anda. Hisap sambil memainkannya dengan hujung lidah anda.

6. Ramas payudara sambil bermain dengan kedua-dua puting. Jangan lupakan untuk menstimulasi bahagian bawah dan di antara dua payudaranya.

7. Biarkan putingnya basah, ketika anda berpindah ke payudara lain. Sambil anda menghisap puting, lakukan cubitan kecil sambil meraba payudaranya.

8. Sentiasa dengarkan setiap desahannya atau pergerakkan tubuhnya.
Jika dia semakin menikmatinya, maka anda dibolehkan memuaskannya bila-bila masa sahaja.

9. Elakkan kebiasaan mencium payudara yang sama.

DAN

13 Fakta dan Kegunaan Kemaluan Lelaki

 apa kene mengena..analogy2

1. Kulup (kulit penis yang telah disunat) dapat digunakan sebagai penampal utk kulit melecur akibat terbakar.
Sel dalam kulup kaya dgn fibroblas, iaitu sel pembentuk jaringan yang berguna dalam penyembuhan luka.
Selain itu, kulup juga dapat dijadikan bahan kosmetik krim anti kedutan, kulit ini mengandung banyak kolagen.


2. Kelenjar prostat yang membesar dapat menyebabkan hilang fungsi ereksi dan ejakulasi .

3. Orgasme selepas pancut secara purata berlangsung selama 6 saat, sedangkan wanita lebih lama 23 saat.

4. Kulup yang telah disunat dapat direkonstruksi.
Caranya dengan menarik ke hujung kulit kendur pada penis, pakaikan cincin plastik berbentuk topi dan berat. Dalam beberapa tahun, struktur penis akan kembali tegang semula.

5. Hanya 1 dari 400 lelaki yang boleh melakukan oral pada kelaminnya sendiri tanpa bantuan pasangannya

6. Ada dua jenis penis,
pertama, jenis yang makin panjang dan besar jika stim atau ereksi (dinamakan grower).
Kedua, yang sentiasa besar (walaupun tak stim) tetapi tidak juga bertambah besar jika stim (disebut shower).

7. Survei Men’s Health Internasional 79 % lelaki adalah grower dan 21 % shower.

8. Penyelidik Jerman mengatakan purata hubungan seks berlangsung 2 minitt 50 saat, tapi wanita menganggapnya hanya 5 minit 30 saat.

9. Ukuran tidak penting kerana pembuahan benih terjadi dari persaingan sperma yang masuk sel telur bukan sebab panjang atau lamanya berhubungan kelamin.

10. Berdasarkan penelitian dari Spanyol, lelaki dengan penampilan menarik memiliki sperma yang kuat pancutan dan kualiti baik. Kebanyakan wanita tanpa sedar akan menyukai lelaki dengan sperma yg kuat daya pancutannya.

11. Otak tidak diperlukan untuk ejakulasi, kerana arahan untuk memberi kepuasan berasal dari sumsum tulang belakang.

12. Penyebab paling umum pecahnya penis adalah onani yang terlalu kuat.

13. merokok dapat memendek penis menjadi 1 cm.
kerosakan pembuluh darah, yang menjadi sebab aliran darah tersumbat.
riana67

Monday, 25 November 2013

25 November

biarlah apa yg terjadi
Hari ini genap setahun aku menjadi isterinya...banyak benda aku ingin katakan tapi rasanya terlalu sukar utk aku luahkan. Keputusan utk aku memilih dia dan melupakan semua yg ada disisikan ketika itu, rasanya tidak berfaedah walau pun aku terkadang rasa bahagia bersamanya, bahagia yg cuma seketika. Ingin aku laungkan pada mereka diluar sana, bahawa cinta bukan atas segalanya bila hati seringkali terluka dan tak ada persefahaman, tak ada keserasian apa lagi bila tak ada rasa saling menghargai. Cinta yang menggebu bukan tiket utk bahagia bersama dia yg kita puja selama beberapa tahun. Mungkin ada baiknya, cinta itu dibaja dalam bentuk kebersamaan tanpa ikatan nikah yang sah (semacam free sex), terkadang aku rasa cemburu pada mereka yang tak ada ikatan tapi boleh bersama bertahun lamanya, berbanding dengan aku yang berpuluh tahun menyimpan cinta utknya, bertemu semula dan memadu kasih dalam tempoh setahun kemudian bernikah utk ikatan yang sah dan halal namun semakin hari, pudar dan layu, walau belum lagi padam dan tak berbekas. Inilah hakikat yang harus aku terima dan nikmati atas pengorbanan yang aku lakukan utknya, pengorbanan yg tuhan balas padaku atas perlakukanku pada mereka yang menyintaiku (barangkali) hukum karma terhadapku kerana aku melukakan hati mereka yang menyintaiku dan pergi kedalam pelukannya yang aku kira sangat menyintaiku namun, aku tertipu atau barangkali aku bertepuk sebelah tangan....seandainya aku cuma bertepuk sebelah tangan, utk apa dia menikah denganku dan bersamaku selama ini....ada apa sebenarnya sehinggakan hubungan ini seakan hidup segan mati tak mau? Salah siapa? salahku? atau doa dari mereka yang aku telah khianati? terutama MAR, mantan suamiku...fuhhh!!!....kehidupanku semakin serabut dan bercelaru....

cinta monyet yg abadi 
Bersamanya aku bahagia walau aku terpaksa berkongsi kasih bersama wanita lain (madu 3) sesuatu yang tidak pernah aku gambarkan. Sesuatu yang selalu aku elakkan selama ini namun bersamanya aku sanggup harungi segalanya demi cintaku padanya. Bersamanya aku ignore semua yang ada dalam jiwaku...aku lupakan semua yang ada dalam hidupku...bagiku dia adalah akhir segala impianku selama ini...aku terbuai dengan elemen cinta monyetku bersamanya dan aku realisasikan menjadi nyata dengan bersamanya dan menikah dengannya. Semuanya demi cinta (katanya) dia sanggup membohongi semua insan yang ada disisinya demi aku..dia sanggup berkorban segalanya demi aku, namun, sejak kebelakangan ini, dia semakin jauh dariku, semakin melupakan aku (mungkin aku yg semakin melupakan dia)..aku tidak tahu dimana silapnya perhubungan ini? sedangkan aku dan dia seakan tidak dapat dipisahkan...dia hanyut dengan 2 orang isterinya dan anak-anaknya dan aku hanyut dengan kehidupanku yang semakin tergelincir dari landasan tanpa bimbingan dari seorang lelaki yg bergelar suami....ada lelaki yang membimbingku tetapi bukan dia yang aku cintai...kenapa? dimana silapnya?...aku dibuai sepi yang berpanjangan...dibuai kerinduan yang mencengkam..setiap detik setiap saat aku menanti dia datang padaku, sementara diluar sana godaan semakin memburuku dari lelaki-lelaki muda yang aku tidak pernah tahu ....adakah mereka menyintaiku atau cuma inginkan wang dan sex semata....lelaki muda, apa lagi yang diidamkan dari wanita tua sepertiku kalau bukan sex dan duit...? meski pun mereka sebahagiannya ada yang sebaya anakku....

aku akan setia 
Hari ini, aku begitu merindukan dia, begitu mengharapkan dia menyapaku dengan ingatan bahawa detik ini adalah detik aku sah menjadi isterinya setelah sekian lama kami bersama tanpa ikatan...melukakan hati mereka yang kami cintai...bahkan meninggalkan mereka yan aku cintai....cintaku padanya sedikit goyah dengan sikapnya dan aku belajar utk melupakannya, meminta perpisahan darinya, bahkan aku mencoba utk meninggalkannya, namun ada sesuatu yang menjadi penghalang kami berpisah...dia ibu mertuaku yang begitu menyayangiku, begitu simpati padaku...aku tidak tahu bagaimana aku harus meninggalkan anaknya yg tidak punya perasaan padaku (barangkali). Kalau dia bukan cinta  pertamaku, aku sudah lama meninggalkan dia, meski pun cintaku begitu mendalam padanya....hari ini aku biarkan diriku dilamun sepi...bukan kesepian yang abadi kerana aku masih bisa bersama orang lain tanpa menyintai mereka......aku semakin nakal...nakal yang sekadar keluar enjoy...bukan utk sex...dan cinta...apa yang aku harapkan, aku dan dia masih bersama walau ada badai melanda..walau ada hati yang terluka...
riana67

Tuesday, 19 November 2013

30 Info menarik tentang perempuan yang perlu diketahui.


Aku wanita yg samake?
Tanyalah pada diri sendiri adakah AKU sama seperti yang tertulis dibawah ini....

Terlalu banyak rahsia tentang diri perempuan yang jarang diketahui.. Tapi ada sesetengah perkara tu dengan sendirinya kita dapat tahu bila kita rapat dengan perempuan.. Believe me, it’s true.. Hehe..

Ada perempuan yang kental hadapi masalah, ada perempuan metarialistik ada yang cepat merajuk, dan macam-macam lagi la.. Yang paling penting, mereka ini perlu dihargai dan dikasihi.. Setuju?

30 Info menarik tentang perempuan yang perlu diketahui.

1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diriwanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akanlakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya. Tanya dia sendiri.

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya.

22. Satu ucapan ‘Hi’ sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati.

27. Senjata wanita adalah airmata.

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya (hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis). Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati. Dengan ini dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya. So, kalau nak memikat wanita pandai-pandailah.

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.

Kepada si lelaki, ada apa-apa yang korang nak cakap pasal ni? Maybe ada info lain yang korang tahu pasal perempuan.. Ataupun perempuan sendiri nak bangkang atau tambah info kat dalam entri ini? Just hit me at the comment okay.. Ahaks..

Info ini tak semestinya tepat bagi setiap perempuan, tapi sesetengahnya mesti ada yang kena kan.. Amacam si perempuan, agree with this entri? Hehe..
Photo: #tanya pada diri anda (wanita) benarkah anda seperti yang dinyatakan didalam entri kali ini?

30 Info menarik tentang perempuan yang perlu diketahui.

Terlalu banyak rahsia tentang diri perempuan yang jarang diketahui.. Tapi ada sesetengah perkara tu dengan sendirinya kita dapat tahu bila kita rapat dengan perempuan.. Believe me, it’s true.. Hehe..

Ada perempuan yang kental hadapi masalah, ada perempuan metarialistik ada yang cepat merajuk, dan macam-macam lagi la.. Yang paling penting, mereka ini perlu dihargai dan dikasihi.. Setuju?

30 Info menarik tentang perempuan yang perlu diketahui.

1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diriwanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akanlakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya. Tanya dia sendiri.

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya.

22. Satu ucapan ‘Hi’ sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati.

27. Senjata wanita adalah airmata.

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya (hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis). Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati. Dengan ini dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya. So, kalau nak memikat wanita pandai-pandailah.

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.

Kepada si lelaki, ada apa-apa yang korang nak cakap pasal ni? Maybe ada info lain yang korang tahu pasal perempuan.. Ataupun perempuan sendiri nak bangkang atau tambah info kat dalam entri ini? Just hit me at the comment okay.. Ahaks..

Info ini tak semestinya tepat bagi setiap perempuan, tapi sesetengahnya mesti ada yang kena kan.. Amacam si perempuan, agree with this entri? Hehe..
#riz
riana67

Saturday, 16 November 2013

Antara Emas dan Bangsa Bugis ~~~ pertalian yg erat



I am prncc of BUGIS....hehehe
Penulis buku The Bugis (diterbitkan olek Blackwell di London) iaitu Prof. dr. chrisstian Piras, Antropologis daripada Universiti de sorbone, Paris mendedahkan bahawa orang Bugis mempunyai ciri yang unik dan memilki keperibadian yang kuat.

Sepanjang sejarah sosiokultural orang bugis, terdapat ciri yang menajubkan melekat di dalam diri mereka dari dahulu hingga sekarang. salah satunya adalah kecenderungan untuk mencari peluang ekonomi yang lebih baik di mana-mana juga. dalam konteks pelaburan, ramai orang sudah tahu bahawa orang Bugis amat menghargai emas, sesuai dengan cara hidup orang bugis yang sering berpindah dan merantau ke negara asing.
Mereka mencari pelaburan yang mudah alih, yang abernilai di laur kampung halaman mereka, oleh itu mereka mencari logam yang stabil dan laku dimana juga.

Orang Bugis tidak mengira pangkat besar atau petani juga sering berlumba-lumba untuk mnegerjakan haji. Oleh itu mereka sering menyimpan emas sekitar 250gram-300gram dalam bentuk bullion atau jongkong seberat 100gram setiap satu. Nampaknya orang Bugis mengetahui bahawa kos menunaikan fardhu haji tidak pernah berubah daripada zaman dahulu hingga sekarang iaitu harga sekitar 250gram-300gram emas tulen.

Dalam hal hutang piutang begitu juga. Sekiranya ada sudara mara petani yang ingin meminjam, diberikan emas dan apabila dipulangkan semula haruslah dalam berat yang sama, karat yang sama.

Fikiran mereka cukup sederhana, jika memberi pinjaman dalam bentuk wang maka apabila saudaranya memulangkan wang itu dalam tempoh yang lama, tentu nilainya tak akan sama sewaktu dia memberi pinjaman.

Ertinya wang yang dipinjamkan mungkin kembali dengan jumlah sama, tetapi nilainya, apa yang kita sebut deflasi dan inflasi boleh berubah. Tetapi jika dia meminjamkan emas, selain jumlah emas dalam berat yang sama akan kembali, ia juga tidak akan kehilangan nilai dari asetnya. Sungguh hebat, pemikiran yang sederhana tetapi luas biasa impaknya.  
riana67

Friday, 15 November 2013

13 Cara Mudah Untuk Kosongkan > Fikiran Yang Berserabut


 Kehidupan seharian yang sibuk dan permintaan demi permintaan yang
 menyesakkan
 dari tempat kerja dan rumah sudah pasti membuatkan kita hilang arah.
 Fikiran
 yang berserabut boleh mengurangkan fokus kepada perkara-perkara utama yang
 perlu diselesaikan. Akhirnya, kerja tak selesai dan fikiran makin
 berserabut.

 Untuk menjadi seorang yang produktif, kita perlu mempunyai pandangan yang
 jelas
 dalam membezakan perkara yang penting dengan perkara yang kurang penting.
 Kita
 harus mempunyai fikiran yang tenang untuk tujuan ini. Ambillah
 langkah-langkah
 dibawah ini untuk menenangkan fikiran anda.

> 1. Tarik Nafas
> Ingat lagi bagaimana anda bersenam di waktu pagi semasa bersekolah
> dulu? Ingat lagi bagaimana kita memulakan senaman dengan menarik nafas
> dengan
> kaedah yang betul? Gunakan teknik ini untuk mula mengosongkan fikiran anda.
>
> 2. Ambil Wudhuk
> Jika anda seorang yang beragama Islam, mengambil wudhuk boleh
> menenangkan fikiran. Kembali kepada fitrah manusia dapat memantapkan lagi
> rohani kita dan air yang bersih boleh mengembalikan kita kepada fitrah
> kejadian. Air yang segar dapat memberi tenaga dan fokus yang diperlukan dan
> wajah akan pasti kembali ceria.
>
> 3. Tulis
> Ada banyak perkara yang bermain di dalam fikiran anda. Anda perlu
> mengenalpasti apa sebenarnya yang anda fikirkan untuk membolehkan minda
> mengurus perkara-perkara ini. Cara yang paling mudah adalah dengan menulis
> satu-persatu apa yang anda sedang fikirkan. Jangan cuba untuk mengenalpasti
> kategori perkara-perkara ini dahulu, teruskan sahaja menulis.
>
> 4. Kenalpasti Yang Utama
> Setelah anda rasa puas dengan apa yang anda tulis, anda kini perlu
> kenalpasti yang mana yang paling utama. Tandakan dengan nombor atau gunakan
> “rating system” yang baik untuk membantu anda dalam proses ini. Lebih baik
> lagi
> jika anda klasifikasikan perkara-perkara ini berpandukan matlamat hidup
> anda
> dan apa yang paling penting dalam hidup anda; keluarga? kerjaya? cinta?
>
> 5. Buang Yang Tidak Penting
> Pangkah atau padamkan perkara-perkara yang remeh dan tidak
> relevan. Perkara-perkara remeh yang anda fikirkan boleh jadi perkara
> seperti
> “Apa yang kekasih lama aku sedang lakukan?” atau “Osama hidup lagi kah?”.
> Anda
> akan dapat lihat yang kebanyakan perkara yang bermain di fikiran anda
> sebelum
> ini adalah perkara-perkara yang tidak relevan dan hanya membuatkan anda
> kurang
> produktif dalam menyelesaikan urusan harian dan masalah-masalah lain yang
> lebih
> penting. Perkara-perkara inilah sebenarnya yang menghalang anda untuk
> berfikir
> secara bijak.
>
> 6. Cukup Rehat & Tidur
> Dengan memejamkan mata, atau memandang jauh ke arah kehijauan alam
> akan dapat memberi anda perasaan yang tenang. Tidur yang tidak cukup
> bermakna
> minda anda tidak mendapat rehat yang secukupnya. Sebab itu minda anda liar
> berfikir. Pejamkan mata untuk seketika di waktu rehat anda, atau keluar
> ambil
> angin dalam keadaan yang selesa dan positif.
>
> 7. Kurangkan menonton TV atau membaca akhbar di waktu pagi
> Akhbar harian kita saban hari penuh dengan berita-berita yang
> menyanyat hati. Jenayah, kemalangan, bencana dan lain-lain boleh memberi
> tenaga
> yang negatif kepada kita. Jika anda mengamalkan tabiat membaca
> berita-berita
> ini di waktu anda bersarapan, anda akan bermula hari anda dengan pandangan
> yang
> negatif. Bangun pagi sahaja fikiran anda sudah berserabut. Elakkan atau
> tukar
> masa anda untuk membaca akhbar.Menonton TV dengan berlebihan akan
> membuatkan
> fikiran anda menerawang jauh tentang perkara-perkara yang cuba disampaikan
> dalam rancangan yang anda tonton. Fokus anda kepada perkara yang lebih
> penting
> akan terjejas kerana anda mengizinkan info-info dan idea-idea baru ini masuk
> ke
> dalam minda anda. Kurangkan menonton TV.
>
> 8. Kembali Kepada Alam
> Dalam kehidupan kota yang sibuk dan sesak, kita semua bergerak
> dengan pantas. Teknologi masa kini menjadikan kehidupan harian semakin
> laju.
> Mengembalikan diri kepada alam semulajadi akan dapat melambatkan waktu dan
> membolehkan anda hidup dalam waktu kini; Bukan hidup dalam waktu dahulu
> atau
> waktu hadapan, di mana anda terkejar-kejar dengan impian demi impian dan
> dilambatkan pula dengan kisah-kisah sedih dan sesalan demi sesalan tentang
> apa
> yang sudah pun berlaku. Bawa keluarga anda mandi air terjun atau pergi
> memancing dengan rakan, dan waktu akan menjadi perlahan bagi anda. Bila
> waktu
> bergerak perlahan, anda akan dapat memberi fokus.
>
> 9. Lepaskan
> Anda risau tentang sesuatu? Anda rasa tidak puas tentang apa yang
> telah anda lakukan? Rasa marah? Berdendam? Tertekan? Cara yang paling mudah
> untuk mengosongkan fikiran yang berserabut adalah dengan mengalah dan
> melepaskan.
> Kita perlu menjadi seorang yang berjiwa mantap dan tegas dalam mengawal
> perasaan untuk membolehkan diri maju ke hadapan. Walaupun perasaan-perasaan
> ini
> adalah semulajadi, tetapi kebanyakannya adalah tidak menguntungkan.
> Fikirkanlah.
>
> 10. Kemas Ruang Anda
> Tempat kerja atau kediaman anda perlu sentiasa berada dalam
> keadaan yang kemas. Mata kita sentiasa melihat, dan melihat keadaan yang
> tidak
> kemas sedikit-sebanyak akan mempengaruhi minda anda. Kita cuma tidak sedar
> akan
> hakikat ini. Ambillah tindakan dan inisiatif untuk mengemas dan anda pasti
> akan
> mendapat tenaga yang baru.
>
> 11. Berkongsi Masalah
> Jangan simpan permasalahan anda. Jika anda mempunyai kekasih atau
> seseorang yang penting dalam hidup anda, berkongsilah masalah anda dengan
> mereka. Mendengar masalah orang lain juga dapat membantu anda dalam
> menyelesaikan masalah anda sendiri. Kadang-kadang kita tidak sedar tentang
> sesuatu yang lebih baik sebagai jalan penyelesaian. Dengarlah dan
> berbicaralah
> dengan hati dan minda yang terbuka.
>
> 12. Sedikit Lagi
> Ingat lagi perkara-perkara yang anda tuliskan dalam langkah ketiga
> hingga langkah kelima? Buang separuh dari perkara-perkara ini.
>
> 13. Buat
> Fikir dan buat. Jangan fikir dan terus berfikir. Buat perkara yang
> paling penting dan tidak mengambil masa yang lama terlebih dahulu. Jangan
> bertangguh!
>


Riana67