Wednesday, 19 March 2014

Puisi buat seorang guru~~~dedikasi dari anak kembarku buat insan pendidiknya





Guruku……
Engkaulah pembela bangsa tanpa lelah….
Engkaulah pahlawan tanpa rela
Engkau jadikan kami bijak, ….
Engkau jadikan kami persada nusa….
Engakau jadikan kami sanjungan dunia.

 Guruku yang  cendikiawan….
Engkau tak mengenal putus asa,….
berpanas berpeluh menahan rasa demi kami yg tercinta,
Engkau didik kami, …
Dengan kesabaran, dengan
ketabahan, meski pun hatimu terluka dan kecewa
Demi cintamu pada kami kau korbankan masa, keluarga utk kejayaan kami.

Guruku yang budiman..
Engakaulah pelitaku…menjadi penerang dalam jalanku
Engkaulah lilin yang membakar diri…menjadi penyuluh gerhanaku
Engkaulah rembulanku dikala aku meraba dalam samar

Guruku yang bijaksana…
Ketika aku dalam kegelapan, kau
berikan aku mentari…
Ketika aku dalam kesedihan, kau berikan aku senyuman……
Ketika aku dalam kesepian, kau berikan aku cinta
Tanpamu aku tidak berdiri disini, …
Tanpamu aku tidak mengenal jauhari
Tanpamu hidupku tidak bererti….engkaulah pelindungku…engkaulah sahabatku, engkaulah ibuku…

Guruku yang tersayang….
Ingin kusembahkan padamu seuntai emas,…..
Ingin kusembahkan padamu sebutir permata
Ingin kusembahkan padamu dunia….
Inginku laungkan pada mereka diluar sana engkaulah mutiaraku

Guruku yang tercinta….
Namun aku cumalah seorang musafir, singgah dan berteduh padamu, 
hanya mampu kupanjatkan pada ILLAHI , 
DOA untukmu dari jauh agar membalas budimu , membalas keikhlasanmu padaku.
Halalkan segala ilmu yang diberi,
Panjatkan doa kejayaan buat kami kerana sesungguhnya tanpa engaku

KAMI BUKAN SESIAPA DI MATA PERSADA

ASSALAMUALAIKUM WBT…SELAMAT HARI GURU BUAT SEMUA GURU DI SMK JUGRA DAN DISELURUH NEGARA…..




NUKILAN:
Kembara Tawau, 
19hb, Mac. 2014, 
1.45petang, ikbn kuala Langat, 
ketika rindu bertandang
 riana67

No comments: